Bejelentkezés bérlőként Bejelentkezés tulajdonosként Bejelentkezés cégként

5 tipp, hogy ne csalódjunk a lakásunk kiadásakor

Megfelelő áron hirdesd az ingatlanodat

Az albérlet kiadás tippek között az is fontos, hogy gondoljunk arra, hogy megfelelő áron hirdessük meg a lakásunkat albérlet kiadáshoz. Ez azért nagyon fontos tipp, mert ha nem a megfelelő áron hirdetjük meg a lakásunkat, akkor sok időt és sok érdeklődőt elveszítünk. Tájékozódjunk a hasonló elhelyezkedésű, hasonló méretű kiadó lakások árai után és olyan áron hirdessük meg a lakást ami a többi ingatlan árával párhuzamban van.

Gondoljunk arra, hogy aki albérletet keres, folyamatosan nézi a hirdetéseket, ismeri a piacot és az ingatlanok árait, tehát, ha olyan árat adunk meg ami nem reális, akkor nem fognak minket keresni. Amennyiben nincs időnk a hirdetéseket átnézni és jól árazni a lakásunkat, akkor a lakáskiadási tippek között megosztjuk, hogy keressünk ingatlanközvetítőt illetve olyan céget akik professzionálisan ezzel foglalkoznak, mint például a Flatio.hu. Az ingatlanközvetítő érdekelt lesz abban, hogy a legjobb áron és a leghamarabb kiadja a lakásunkat, hiszen a lakáskiadás után jutalékot kap és a havi fizetése ettől is függ. 


Mindig köss írásban szerződést

A lakáskiadás tippek között az egyik legfontosabb és legalapvetőbb, hogy a bérleti szerződést minden esetben kössük meg a bérlővel. A bérleti szerződés legalapvetőbb tartalma az ingatlan adatai, a bérbeadó és a bérlő adatai, a bérleti díj összege és fizetési módja, a rezsi számlák fizetési módja, a kaució mértéke, a bérlet időtartama, a felmondási feltételek. Továbbá, nagyon fontos része a bérleti szerződésnek, hogy határozott vagy határozatlan időre szól és, hogy a felek milyen felmondási időszakot határoznak meg. A bérleti szerződés védi a bérbeadót és a bérlőt is.

Amennyiben bútorozott a lakás, akkor érdemes a bérleti szerződés aláírásakor, annak mellékleteként, jegyzőkönyvet illetve listát készíteni a bútorokról és a berendezési tárgyakról, háztartási gépekről, kiegészítőkről és dekorációról, hogy a bérlet szerződés lejártakor elkerüljük azt a problémát, hogy esetleg valami hiányzik vagy rosszabb állapotban van. A bérleti szerződésben érdemes rögzíteni azt is, hogy hányan bérlik a lakást, tehát, hogy hányan tartózkodhatnak a lakásban. Továbbá, azt is érdemes a bérleti szerződésbe belefoglalni, hogy megengedett e a háziállat tartása vagy sem, és, ha igen, akkor az milyen további esetleges kötelezettségekkel jár a bérlő számára. Bármilyen probléma esetén az írott bérleti szerződés lesz a mérvadó és bármilyen szimpatikus a bérlő az elején, adódhatnak olyan élethelyzetek, amikor az írott szerződésre kell majd támaszkodni. 


Készíts kiköltözési nyilatkozatot

Az albérlet kiadás és lakáskiadás tippek között sokszor kiemeljük, hogy készítsünk a bérleti szerződés aláírásakor kiköltözési nyilatkozatot közjegyzői okiratba foglalva. Ennek azért van nagy jelentősége, mert, ha a bérlő körülményei megváltoznak, és nem tudja fizetni a bérleti díjat vagy a közös költséget vagy a havi rezsi számlákat, illetve ezek egy részét, és az írásos felszólításunk ellenére sem pótolja a fizetést nyolc napon belül, akkor további nyolc nap alatt mondhatjuk fel a szerződést, és a kiköltözési nyilatkozat alapján azonnal végrehajtható a kiköltözés, tehát, elkerülhetjük azt a legrosszabb esetet, hogy a bérlőnk nem fizet, a kauciót már beszámítottuk az elmaradt fizetésekre, viszont nem tudjuk újra meghirdetni az ingatlant, mert a bérlőnk nem hajlandó kiköltözni.

A kiköltözési nyilatkozatot közjegyző előtt teheti meg a bérlő és ennek külön díja van, aminek a megfizetésében a bérbeadó és a bérlő külön megállapodhatnak, hogy ki fizeti, illetve, hogy hogyan osztják el ennek a költségét egymás között. Alapvetően ez a nyilatkozat a bérbeadót védi a legrosszabb eset ellen, ugyanakkor a bérlőnek is érdeke, hogy bizalmat kapjon a bérbeadótól és főleg a pénzügyi helyzete hirtelen megváltozása esetére tudjon kompromisszumot keresni a bérbeadónál, akár részletfizetési megállapodás keretében. 


Mindig a kiadó nevén legyenek a számlák

A bérleti szerződés részeként érdemes rögzíteni a havi rezsi számlák fizetésének a módját és a határidejét. Általános gyakorlat és a leginkább javasolt megoldás, hogy a közművek maradjanak a bérbeadó nevén és állapodjanak meg a bérlővel egy határidőben, ameddig a bérlőnek a közmű órák állását be kell diktálnia a bérbeadó felé, aki ezeket az adatokat bediktálja a közművek felé és a kialított havi számlákat elküldi a bérlő számára.

A gyakorlatban a bérlő a rezsi számlákat a havi bérleti díjjal együtt fizeti meg a bérbeadó felé és a tulajdonos fizeti meg ezek után a közművek felé a számlákat. Így elkerülhető az a kockázat, hogy a bérlő nem fizeti ki a rezsi számlákat illetve a késedelmes fizetésből eredő plusz költségek is elkerülhetők. A havi rezsi számlák fizetési módját kiemelten javasolt rögzíteni az írásos bérleti szerződésben. A nem kifizetett havi rezsi számlák a kiadó tulajdonos tartozásai lesznek a közművek felé, ezért is fontos, a bérlő felé a megfelelő megegyezés és a határidők tartása. Nagyon fontos felhívni arra a bérlő figyelmét, hogy nem csak a bérleti díj illetve a közös költség nem fizetése, hanem a havi rezsi számlák nem fizetése is a bérleti szerződés felmondását vonhatja maga után. A bérbeadónak érdemes figyelemmel kísérni a havi rezsi számlák alakulását és a havi fogyasztás kiugró eseteit átbeszélni a bérlővel. 


Időnként ellenőrizzük a lakásunkat

Általánosságban azt javasoljuk, hogy feleslegesen ne zavarjuk a bérlőt vagy a bérlőket a kiadott lakásban, ugyanakkor azt is javasoljuk, hogy időnként, rendszeresen, ellenőrizzük a kiadott lakást, látogassuk meg az albérlőt, nézzük át a lakás és a berendezéseinek az állapotát. A rendszeres személyes találkozó alkalmat biztosít arra, hogy ellenőrizzük a lakást és arra, hogy személyesen is meggyőződjük arról, hogy minden rendben van a lakással és a berendezéseivel, a lakást valóban annyian bérlik ahány személyben megállapodtunk, hogy nincs gond a szomszédokkal illetve, minden ilyen ismételt kommunikáció a bérlővel erősíti a kapcsolatot és probléma esetén könnyebb kommunikációt és probléma megoldást segít elő.

Az albérlet kiadás tippek berendezésre vonatkozásában, különösen fontos, hogy amikor bútorozottan adjuk ki a lakást, akkor az időnkénti lakás ellenőrzés a bútorokra és azok állapotára is vonatkozzon, hiszen, azok a bútorok a befektetésünk részét képezik és állapotuk nagyban befolyásolja a bevételeinket. Nem mindegy, hogy milyen hamar használódnak el és kell e költeni a javításukra vagy a cseréjükre. Amennyiben a bérleti szerződést közjegyzői okiratba foglaltuk és a kiköltözési nyilatkozatot is alá írattuk a bérlővel vagy a bérlőkkel, akkor érdemes a bútorokat és azok állapotát rögzíteni egy a bérleti szerződéshez tartozó mellékletben, jegyzőkönyv vagy lista formájában, hogy elkerüljük azt a problémát, hogy kiköltözéskor nézeteltérés alakul ki a bútorok számáról vagy állapotáról. Amikor időnként ellenőrizzük a lakásunkat, akkor fontos, hogy minden helységet nézzünk át. 


Csatlakozzon több száz elégedett tulajdonoshoz! Minden online történik a Flatio-n, így több ideje lesz és kevesebb gondja.

Ossza meg ezt a cikket:
Javasoljuk
Miért érdemes középtávra kiadni ingatlant?
Milyen lakást válasszunk kollégium helyett Budapesten?
Milyen lakást vásároljunk albérletkiadás céljára Budapesten?
Forrás