Hogyan kommunikáljunk a bérlőnkkel?
Lakáskiadási és albérletkiadás tippek sorozatunk következő része arról szól, hogyan alakítsunk ki és tartsunk jó kapcsolatot a lakásunk bérlőjével. Fontos, hogy még mielőtt kiadjuk a lakásunkat, legyen elképzelésünk arról, hogy kinek szeretnénk kiadni a lakásunkat, ezzel nagyon sok jövőbeni konfliktusforrást küszöbölhetünk ki.
Gondoljuk át, hogy egyedülállónak, párnak, több bérlőnek, például diákoknak vagy családnak akarjuk e kiadni az albérletet. Amennyiben család is szóba jöhet, érdemes átgondolni, hogy mekkora családnak, hány gyerekkel és milyen idős gyerekekkel a családban. Azt is érdemes előre kitalálni, hogy engedünk e háziállatot, ha igen, milyet és mekkorát a lakásunkba. Abban az esetben, amikor ezeket a főbb kritériumokat tisztázzuk, elkerülhető rengeteg nézeteltérés már a kezdetektől és így megalapozzuk a jó kapcsolatot a bérlővel.
A legjobb tipp amit adhatunk lakáskiadás esetén a jó kommunikációhoz a bérlővel, hogy nyíltan és tisztán kommunikáljuk a magunk által hozott szabályokat, tehát, hogy hányan és kik lakhatnak a lakásban és például, hogy megengedett e háziállat az albérletben. A fizetési szokások lehet a másik leggyakoribb konfliktus forrás, ezzel kapcsolatban a legjobb tipp amit adhatunk, hogy a szerződés megkötésekor érdemes világosan tisztázni az elvárásainkat és a feltételeinket, hogy mikor és hogyan várjuk a bérleti díjat és a rezsiköltségeket.
Hogyan oldjuk meg a lakásban felmerülő problémákat?
Albérletkiadás során több fajta probléma is előfordulhat. Fentebb már említettük pár tippet, hogy a kommunikációs problémák hogyan előzhetőek meg a legkönnyebben. Ezzel együtt, előfordulhat, hogy kommunikációs konfliktus alakul ki. Ilyenkor a legfontosabb tisztázni az érdekeinket és ennek megfelelően nyíltan kommunikálni a bérlővel, mi az amiben változást szeretnénk és mi az amit nem tudunk tolerálni.
Amennyiben a lakással kapcsolatban keletkeznek problémák, meghibásodik egy berendezés vagy elromlik valami, nem működik például a redőny, a fűtés vagy például betörik egy üveges ajtó, akkor fontos, hogy olyan kapcsolatban legyünk a bérlővel, hogy a leghamarabb kommunikálja felénk a problémát, hogy a megoldáson minél hamarabb tudjunk dolgozni.
Előfordulhat, hogy meghibásodik egy olyan berendezés, fűtőtest, meleg víz bojler, amihez szakembert kell hívni, ilyenkor fontos figyelembe venni, hogy előfordulhat, hogy több hetet kell várni, míg a szakember ráér. Azt is a hasznos tippek között említjük, hogy érdemes a szakemberekről akár átadni előre egy listát a bérlőnek, amennyiben sürgős javításra vagy hibaelhárításra van szükség, a bérlő is tudjon intézkedni.
Javaslunk továbbá még egy tippet, amennyiben szerelő járt a lakásban, érdemes visszajelzést kérni a bérlőtől, hogy biztosak legyünk afelől, hogy sikerült megoldani a felmerülő problémát. Amennyiben nem jó visszajelzést kapunk, legközelebb más szakembert tudunk hívni.